Drogi użytkowniku

Flash nie bangla, Flash kaput ;-(

Włącz obsługę Flash lub ściągnij najnowszą wersję Adobe Flash Player.

ankieta nie istnieje

Silniki elektryczne

technologie ponad rok temu    8.02.2019
Artur Borkowski
komentarzy 0 ocen 0 (0%)
A A A

Podziel się linkiem ze znajomym.

Twoja nazwa
podaj swój adres e-mail
podaj adres e-mail znajomego
Silniki elektryczne portal energia

Silnik to typ maszyny przemieniający energię na pracę, który zrewolucjonizował wszelakie branże. Do dzisiaj powstało wiele rodzajów silników, które wykorzystują różne rodzaje energii.

Silnik elektryczny to silnik, który przetwarza dostarczoną energię elektryczną na energię mechaniczną. Zasada działania takiego silnika, wcale nie jest trudna. Prąd ze źródła trafia do szczotek dostarczających go do wirnika, zwanego też ramką. Magnesy (stojany) znajdujące się obok, wytwarzają pole magnetyczne, które w połączeniu z prądem jest w stanie wprawić w ruch wirnik, poprzez działanie siły elektrodynamicznej. Silniki elektryczne dzielimy na te zasilane prądem stałym lub przemiennym:

Zasilanie stałym napięciem:

-bocznikowy - uzwojenie stojana jest równolegle połączone z uzwojeniem wirnika. Jego dużą, a zarazem główną zaletą jest to, że po jakichkolwiek obciążeniach, jego prędkość maleje nieznacznie. 

-szeregowy - może pracować, zarówno jako silnik i jako prądnica. Prądnica to urządzenie stworzone do produkcji prądu, w którym energia kinetyczna jest zamieniana na energię elektryczną. Oznacza to, że poprzez ruszanie wirnikiem w polu magnetycznym jesteśmy w stanie wytworzyć prąd. Prosta zależność ---> Magnes + Prąd = Ruch ; Magnes + Ruch = Prąd.

Zasilanie przemiennym napięciem:

  • Jednofazowe
    - szeregowy - (to samo, co w przypadku wyżej)
    - klatkowy - rodzaj asynchroniczny, w którym wirnik jest walcem. Pręty tytułowej klatki są na ogół ustawione skośnie do osi wirowania, co sprzyja             równomierności pracy silnika. Powierzchnia walca pokryta jest warstwą nieprzewodzących prądu tlenków. Taka konstrukcja ma na celu ograniczenie      występowania prądów wirowych powodujących straty cieplne.
  • Trójfazowe
    - klatkowy (to samo, co wyżej)
    - liniowy - generuje ruch postępowy bez niepotrzebnej transformacji ruch obrotowy przez przekładnie. W niektórych miejscach znajduje się w osi toru,     aby napędzać pociąg z ,,trzeciej szyny".
    - pierścieniowy - silnik asynchroniczny o uzwojeniu wirnika, którego końce są wyprowadzone poprzez pierścienie ślizgowe.

Do tego tematu można, także dołożyć coś o przekładni. Przekładnia to mechanizm polegający na przerzuceniu energii elektrycznej (w tym przypadku) z miejsca czynnego, w którym płynie do miejsca biernego, które ma zasilić z jednoczesną zmianą parametrów. Znana i użyteczna w transformatorach. Transformator to maszyna przenosząca prąd przemienny z jednego obwodu do drugiego ze zmianą niektórych parametrów. Najczęściej stosowany do regulacji ilości napięcia do natężenia prądu.

W dzisiejszych czasach silniki są ciągle rozwijane poprzez nowoczesną automatykę, która chce jak najbardziej wyręczyć ludzi z niektórych ciężkich zajęć.

Informacja prasowa.

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
Komentarze (0) portalenergia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy nie związane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin). dodaj komentarzbądź pierwszy!
treść komentarza