Drogi użytkowniku

Flash nie bangla, Flash kaput ;-(

Włącz obsługę Flash lub ściągnij najnowszą wersję Adobe Flash Player.

ankieta nie istnieje

Jaka jest przyszłość CNG w Polsce?

bieżące ponad rok temu    20.10.2014
Ewa Bielińska
komentarzy 0 ocen 0 (0%)
A A A

Podziel się linkiem ze znajomym.

Twoja nazwa
podaj swój adres e-mail
podaj adres e-mail znajomego
Jaka jest przyszłość CNG w Polsce? portal energia
fot. MTP

„Metan dla motoryzacji” – to tytuł konferencji, która odbyła się podczas targów POLEKO. Była to okazja do  podzielenia się spostrzeżeniami na temat trendów, możliwości i polityki niezbędnej do przyspieszenia rozwoju runku NGV w Polsce.

W Polsce istnieje 25 ogólnodostępnych stacji CNG (sprężony gaz ziemny), z czego 8 jest całodobowo dostępnych dla użytkowników. Funkcjonuje także ponad 200 stacji przyzakładowych. Ok. 3,5 tys. wszystkich pojazdów korzysta z czystego paliwa i są wśród nich samochody oraz wózki widłowe.

Fundacja Green Fuel, która była współorganizatorem konferencji, oszacowała szanse rynku CNG w Polsce. To przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, spadek emisji spalin w centrach miast, redukcja CO2, niska emisja hałasu, wsparcie dla zakładów komunikacji miejskiej oraz wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

Jak przekonywał Bartłomiej Kamiński, prezes Fundacji, przejście na CNG to także korzyści ekonomiczne – pojazdy autobusowe oszczędzają ok. 20-40 %, brak możliwości kradzieży, tani serwis, możliwość postawienia własnego kompresora CNG, co eliminuje konieczność szukania i dojeżdżania do stacji. O czystym paliwie mówi się również w kategoriach patriotyzmu, gdyż wykorzystywane są polskie zasoby gazu, którego wydobycie kształtuje się na poziomie 40%.

Prelegentem konferencji był również Eugene Pronin (NGV Association Russia), który przedstawił mapę rozmieszczenia i wykorzystywania sprężonego gazu ziemnego w Europie. W tym zakresie liderami są Włochy i Niemcy. Opowiedział także o cyklu rajdów BLUE CORRIDOR, które przybliżają ideę ekologii w transporcie i mają na celu wyrównanie sytuacji związanej z rozwinięciem infrastruktury w Europie. W ubiegłym roku Niebieski Korytarz wiódł wokół Morza Bałtyckiego, gdzie wybierano promy wykorzystujące do transportu również gaz ziemny. W tym roku trasa biegnie przez Poznań, następnie przez Czechy aż do Włoch – w sumie załogi BLUE CORRIDOR 2014 pokonają 6050 km.

Podczas prezentacji przedstawiono również inną formę czystego paliwa: LNG – skroplony gaz ziemny, którego potencjał może być wykorzystywany przez transport rzeczny, morski, ciężki drogowy oraz kolej. Umożliwia to ekspansję na kolejne obszary transportu i wykorzystanie gazu ziemnego w różnych lokalizacjach.

Organizatorami konferencji oraz Strefy Metanu na przestrzeni „Miasteczko Ekologiczne” podczas targów POLEKO są: Fundacja Green Fuel, portal cng.auto.pl oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Więcej informacji: www.poleko.mtp.pl 

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
 
Komentarze (0) portalenergia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy nie związane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin). dodaj komentarzbądź pierwszy!
treść komentarza