ankieta nie istnieje
energia tradycyjna ››      Gaz płynny   (0) ››      Olej opałowy   (0) ››      Węgiel   (0) ››      Eko-groszek   (0) ››      Drewno   (0) ››      Pellet   (0) ››      Brykiet   (0) ››      Projektanci   (0) energia odnawialna ››      Pompy ciepła   (213) ››      Geotermia   (0) ››      Rekuperacja   (0) ››      Energetyka słoneczna   (0) ››      Biomasa, biogaz, biopaliwa   (0) ››      Energetyka wiatrowa   (0) ››      Odnawialne źródła energii   (0) ››      Projektanci   (0) ››      Promotorzy   (2) znajdź firmy w swoim regionie

Jaka jest przyszłość CNG w Polsce?

bieżące ponad rok temu    20.10.2014
Ewa Bielińska
komentarzy 0 ocen 0 (0%)
A A A

Podziel się linkiem ze znajomym.

Twoja nazwa
podaj swój adres e-mail
podaj adres e-mail znajomego
Jaka jest przyszłość CNG w Polsce? portal energia
fot. MTP

„Metan dla motoryzacji” – to tytuł konferencji, która odbyła się podczas targów POLEKO. Była to okazja do  podzielenia się spostrzeżeniami na temat trendów, możliwości i polityki niezbędnej do przyspieszenia rozwoju runku NGV w Polsce.

W Polsce istnieje 25 ogólnodostępnych stacji CNG (sprężony gaz ziemny), z czego 8 jest całodobowo dostępnych dla użytkowników. Funkcjonuje także ponad 200 stacji przyzakładowych. Ok. 3,5 tys. wszystkich pojazdów korzysta z czystego paliwa i są wśród nich samochody oraz wózki widłowe.

Fundacja Green Fuel, która była współorganizatorem konferencji, oszacowała szanse rynku CNG w Polsce. To przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa energetycznego w Polsce, spadek emisji spalin w centrach miast, redukcja CO2, niska emisja hałasu, wsparcie dla zakładów komunikacji miejskiej oraz wzrost konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

Jak przekonywał Bartłomiej Kamiński, prezes Fundacji, przejście na CNG to także korzyści ekonomiczne – pojazdy autobusowe oszczędzają ok. 20-40 %, brak możliwości kradzieży, tani serwis, możliwość postawienia własnego kompresora CNG, co eliminuje konieczność szukania i dojeżdżania do stacji. O czystym paliwie mówi się również w kategoriach patriotyzmu, gdyż wykorzystywane są polskie zasoby gazu, którego wydobycie kształtuje się na poziomie 40%.

Prelegentem konferencji był również Eugene Pronin (NGV Association Russia), który przedstawił mapę rozmieszczenia i wykorzystywania sprężonego gazu ziemnego w Europie. W tym zakresie liderami są Włochy i Niemcy. Opowiedział także o cyklu rajdów BLUE CORRIDOR, które przybliżają ideę ekologii w transporcie i mają na celu wyrównanie sytuacji związanej z rozwinięciem infrastruktury w Europie. W ubiegłym roku Niebieski Korytarz wiódł wokół Morza Bałtyckiego, gdzie wybierano promy wykorzystujące do transportu również gaz ziemny. W tym roku trasa biegnie przez Poznań, następnie przez Czechy aż do Włoch – w sumie załogi BLUE CORRIDOR 2014 pokonają 6050 km.

Podczas prezentacji przedstawiono również inną formę czystego paliwa: LNG – skroplony gaz ziemny, którego potencjał może być wykorzystywany przez transport rzeczny, morski, ciężki drogowy oraz kolej. Umożliwia to ekspansję na kolejne obszary transportu i wykorzystanie gazu ziemnego w różnych lokalizacjach.

Organizatorami konferencji oraz Strefy Metanu na przestrzeni „Miasteczko Ekologiczne” podczas targów POLEKO są: Fundacja Green Fuel, portal cng.auto.pl oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Więcej informacji: www.poleko.mtp.pl 

+ 0 głosów: 0 (0%) 0 -
 
Komentarze (0) portalenergia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy nie związane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane (regulamin). dodaj komentarzbądź pierwszy!
treść komentarza