Od trzech lat dachy polskich domów systematycznie oczyszczane są ze szkodliwego azbestu. W ciągu tego czasu zniknęło z nich ponad 84 tysiące ton tej niezdrowej substancji. To wszystko dzięki programowi realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Koszt dotychczasowej kampanii to więcej niż 45 milionów złotych.
Posiadacze dachów z eternitu (materiał zawierający azbest) mogą otrzymać bezzwrotne dofinansowanie na jego unieszkodliwienie. Wysokość dofinansowania może wynieść do 100% poniesionych kosztów (obejmujących demontaż, odbiór i unieszkodliwienie wyrobów azbestowych). Realizatorem programu są gminy. Prowadzą one inwentaryzację zagrożeń, przyjmują wnioski i ustalają zasady usuwania szkodliwych materiałów oraz proponują wsparcie finansowe.
Azbest stanowiący zagrożenie dla zdrowia ludzkiego ma być usunięty w całym kraju do roku 2032. Zabudowa z wyrobów azbestowych występuje najliczniej w województwach: mazowieckim, lubelskim, podlaskim i świętokrzyskim. Przewiduje się zdeponowanie na składowiskach blisko 15 milionów ton odpadów.
Dotacje udzielane są przez wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej z udziałem środków udostępnionych przez NFOŚiGW. Beneficjentem końcowym programu są samorządy posiadające programy unieszkodliwiania azbestu i wyrobów zawierających azbest.
W programie uczestniczą wojewódzkie fundusze z Warszawy, Lublina, Szczecina, Torunia, Wrocławia, Zielonej Góry, Gdańska, Białegostoku, Kielc, Łodzi, Olsztyna, Poznania, Rzeszowa, Katowic i Opola. Na realizację programu do 2017 roku zaplanowano środki w wysokości 92 milionów złotych.
Źródło: NFOŚiGW