26 lutego w Brzeziu pod Opolem władze spółek budujących dwa nowe bloki Elektrowni Opole spotkały się z firmami zainteresowanymi współpracą przy inwestycji. Podczas spotkania omówiono podział prac i warunki współpracy.
Organizatorem dwudniowej konferencji była Izba Gospodarcza Energetyki i Ochrony Środowiska, a udział wzięli szefowie i przedstawiciele m.in.: konsorcjum Rafako SA, Polimex-Mostostal są, Alstom Power Sp. z o.o. oraz regionalnych i krajowych firm zainteresowanych współpracą przy budowie bloku 5 i 6 w Elektrowni Opole.
Na spotkaniu poruszono temat podziału prac między wykonawców, omówiono szczegóły takie jak zabezpieczenia finansowe, ofertowanie, kary umowne, a także wskazano nazwiska osób odpowiedzialnych w poszczególnych spółkach za inwestycję.
Władysław Kowalik z Alstom Power Sp. z o.o. zapowiedział, że firma ta jest generalnym projektantem odpowiedzialnym za zaprojektowanie obydwu bloków, a część prac zostanie zlecona jednostkom z zewnątrz. Dodał, że pierwszym celem spółki będzie przygotowanie projektu zamiennego pozwolenia na budowę. - Ten projekt będzie przygotowywany i ma być zrealizowany w miarę szybko, tak żebyśmy uzyskali zamienne pozwolenie na budowę w sierpniu tego roku. Do sierpnia będą wykonywane prace ziemne, natomiast od początku września chcemy już wejść z rzeczywistymi pracami budowlanymi – powiedział.
Z informacji przekazanych przez Jakuba Sitka, Dyrektora Projektu Opole z Rafako S.A, spółka ta ma 34% udziałów w ramach konsorcjum, Mostostal Warszawa – 24%, a Polimex-Mostosta 42%.
Prezes zarządu Alstom Power Lesław Kuzaj pytany o gwarancje finansowe wyjaśnił, że Kontrakt został tak skonstruowany, że przepływy finansowe będą się odbywały przez spółki celowe, które mają wszelkie zabezpieczenia bankowe. Nawet w wypadku bankructwa którejkolwiek z firm wykonujących inwestycję, nie powinno to zagrozić projektowi.
Kuzaj podkreślił również ogromną skalę inwestycji. - Dwa bloki Elektrowni Opole będą kosztować 11,5 mld zł. Tymczasem modernizacja 77 dworców kolejowych na terenie całej Polski kosztowała miliard zł; budowa sześciu nowoczesnych stadionów na Euro 2012 - 3 miliardy zł, a ośmiu portów lotniczych - 4,8 mld zł - wyliczył.
Źródło: PAP